كلينيك فوق تخصصي درد
دكتر علي نقره كار فلوشيپ فوق تخصصي درد

سایت بهترین ابزار


ده نشانه ايكه نشان ميدهد شما نياز به مصرف مكملهاي منيزيم داريد

علائم كمبود منيزشيم در بدن ميتواند شامل گرفتگي عضلات، تيك صورت، كمبود خواب و درد مزمن باشد.

اما چگونه ميتوان اطمينان حاصل كرد كه آيا شما به ميزان كافي منيزيم دريافت مي كنيد يا نه؟

كمتر از ۳۰ درصد از مردم ميزان منيزيم كافي دريافت مي كنند و حدود ۲۰ درصد از جمعيت كمتر از نصف منيزيم مورد نياز خود را دريافت مي كنند.

آيا من به اندازه ي كافي منيزيم دريافت مي كنم؟

يكي از روش هاي ارزيابي وضعيت و ميزان منيزيم شما مراجعه به پزشك و درخواست آزمايش دقيق منيزيم خون مي باشد. به طور معمول ارزيابي منيزيم به وسيله ي آزمايش سرم خون مي باشد. اما اين آزمايشات دقيق نيستند چون ۱ درصد از منيزيم در خون يافت مي شود و تنها ۳/۰ % منيزيم بدن در سرم خون وجود دارد، بنابراين ممكن است آزمايش سرم خون ميزان كمبود منيزيم را به دقت نشان ندهد.

پس چه كاري بايد انجام داد؟!

خوشبختانه با چند سوال در مورد سبك زندگي تان و بررسي علائم وجود يا عدم وجود كمبود منيزيم مي توانيد به سلامت خود پي ببريد. اما اگر جواب شما به سوالات زير "بله" باشد شما ممكن است در معرض خطر كم مصرف منيزيم باشيد.

۱٫ آيا شما مرتبا از نوشيدني هاي كربوهيدراتي استفاده مي كنيد؟

بيشتر نوشابه هاي گازدار مشكي رنگ حاوي فسفات هستند. اين مواد به منيزيم مواد غذايي در داخل دستگاه گوارش متصل شده و مانع جذب منيزيم از دستگاه گوارش مي گردند. بنابراين حتي اگر شما از تغذيه ي كافي و سرشار از منيزيم برخوردار باشيد با مصرف نوشابه هاي گازدار در هر وعده ي غذايي منيزيم زيادي از دست ميدهيد.امروزه مصرف نوشابه هاي گازدار نسبت به سال ۱۹۴۰ ، ۱۰ برابر شده است.

اين افزايش سرسام آور دليل كاهش منيزيم و كلسيم در بدن افراد است.

۲٫ آيا شما مرتبا از غذاهاي شيرين مانند كيك و دسر ، آبنبات و.. استفاده مي كنيد؟

غذاهاي شيرينشكر سفيد نه تنها منيزيم ندارد بلكه موجب دفع منيزيم بدن از كليه ها مي شود. از طرفي غذاهاي شيرين از طرف متخصصان تغذيه بعنوان "ضد مواد مغذي" شناخته شده اند. به طوريكه با ايجاد سيري زودرس جايگزين مصرف غذاي كامل حاوي مواد مغذي و ويتامين ها مي شود.

 

 

 

۳٫ آيا شما استرس زيادي را در زندگي تان تجربه ميكنيد يا مشكل پزشكي پر استرسي مانند جراحي را پشت سر گذاشته ايد؟

استرس موجب كاهش منيزيم بدن شده و كمبود منيزيم نيز واكنش هاي استرسي فرد را افزايش ميدهد و اين موجب بدتر شدن مشكل بيمار مي شود. در مطالعات نشان داده شده كه آدرنالين و كورتيزول ترشح شده به دنيال استرس و اضطراب با كاهش منيزيم بدن همراه است. به دليل اين كه بدن در موقعيت هاي استرسي منيزيم بيشتري مصرف ميكند، تمام اين حالات، شامل استرس هاي فيزيولوژيك و فيزيكي مانند جراحي، سوختگي بدن، بيماري هاي مزمن ممكن است منجر به كاهش منيزيم شود.

۴٫ آيا شما روزانه قهوه، چاي و يا ديگر نوشيدني هاي كافئين دار مصرف مي كنيد؟

نوشيدني هاي كافئين دار سطح منيزيم و ديگر مواد معدني بدن به وسيله ي كليه ها تنظيم مي شود. با نوشيدن نوشيدني هاي كافئين دار كليه، منيزيم بيشتري را دفع ميكند. بنابراين اگر شما نوشيدني هاي كافئين دار از قبيل قهوه، چاي و نوشيدني هاي گازدار استفاده مي كنيد در معرض كمبود منيزيم بدن قرار داريد.

 

 

 

۵٫ آيا شما داروهاي قلبي و مدرّ(ادرار آور)، داروهاي بيماري آسم، قرص ضدبارداري،استروژن مصرف مي كنيد؟

اين داروها موجب افزايش دفع منيزيم از كليه ها مي شود.

۶٫ آيا شما بيش از ۷ بار در هفته از مشروبات الكلي استفاده مي كنيد؟

مشروبات الكلي الكل نيز، باعث افزايش دفع كليوي منيزيم مي شود. در مطالعات انجام شده، در ۳۰ درصد افراد الكلي، كمبود باليني منيزيم وجود داشته است.

 

 

 

۷٫ آيا شما مكمل هاي كلسيم بدون منيزيم يا با نسبت كلسيم به منيزيم كمتر از يك به يك استفاده ميكنيد؟

مكمل هاي كلسيم مطالعات نشان داده است، زماني كه منيزيم بدن فرد پايين است. استفاده از مكمل هاي كلسيم موجب كاهش جذب منيزيم مي شود. با اين كه كه مكمل هاي كلسيم اثر منفي بر سطح منيزيم بدن دارند اما مكمل هاي منيزيم باعث استفاده ي بهتر بدن از كلسيم مي شوند!

بهترين نسبت بين كلسيم و منيزيم در مكمل ها نسبت يك به يك است. اين نسبت فقط موجب جبران كمبود منيزيم نيست، بلكه مانع از خطر رسوب كلسيم در رگ ها (وقتي ميزان ذخيره ي منيزيم كم و ميزان دريافت كليسم بالاست) مي شود.

به طور كل وقتي سطح منيزيم پايين است، بدن تمايل به احتباس كلسيم دارد، بنابراين افزايش دريافت كليسم در اين افراد موجب افزايش غير طبيعي سطح كلسيم داخل سلولي از جمله سلول هاي قلبي و عروقي شده و در نتيجه در صورتيكه شما مكمل هاي كلسيم مصرف مي كنيد، بهتر است از ميزان كافي بودن منيزيم بدن خود مطمئن باشيد.

منيزيم و كلسيم دو روي يك سكه ي فيزيولوژيكي هستند و با اين كه اثرات متفاوت با هم دارند اما به عنوان يك تيم كار ميكنند.

۸٫ آيا شما هيچ يك از موارد زير را تجربه كرده ايد؟

اضطراب ؟

بيش فعالي؟

مشكل در به خواب رفتن ؟

مشكل در خواب ماندن ؟

علائم فوق ممكن است از علائم عصبي كمبود منيزيم باشد. منيزيم براي هدايت پيام هاي عصبي لازم است. گاهي اوقات منيزيم پايين با تغييرات شخصيتي و افسردگي همراه است.

۹٫ آيا شما هيچ يك از موارد زير را تجربه كرده ايد؟

اسپاسم هاي عضلاني دردناك ؟

گرفتگي متناوب عضلاني(كرامپهاي عضلاني)؟

فيبرومياژيا؟

تيك صورت؟

پريدن چشم يا حركات غير ارادي چشم؟

منيزيم يك عنصر مورد نياز براي آرامش عضلات است و بدون آن عضلات ما در يك حالت ثابت از انقباض قرار مي گيرند.

۱۰٫ آيا شما جواب "بله" به هيچ يك از سوالات فوق داده ايد و همچنين بالاي ۵۵ سال سن داريد؟

افراد مسن نسبت به سطح پايين منيزيم آسيب پذير ترند. سن بالا، استرس، بيماري هاي همراه، همه موجب افزايش احتياج بدن به منيزيم مي شوند. تغييرات دستگاه گوارش و كليه ها نيز در سنين پيري، موجب كاهش جذب و افزايش دفع منيزيم مي شود.

اگر شما بالاي ۵۵ سال سن داريد و علائم كمبود منيزيم را داريد حتما بايد منيزيم بيشتري را مصرف كنيد. تاثيرات منيزيم در بدن بسيار مهم و گسترده است بطوريكه علائم و نشانه هاي كاهش منيزيم در بدن در سرتاسر بدن نمود پيدا ميكند.

منيزيم حدود ۳۰۰ آنزيم را فعال ميكند و روزانه در هزاران واكنش بيوشيميايي بدن دخالت ميكند. منيزيم در انتقال پيام هاي عصبي، انقباض عضلاني، گردش خون، توليد انرژي در بدن، متابوليسم تغذيه اي سلول ها و استخوان موثر است.

علائم كمبود منيزيم مي تواند آشكار و يا نهفته باشد.

علائم كاهش منيزيم:

۱٫علائم عصبي شامل: اختلالات رفتاري، اضطراب و تحريك پذيري،خواب آلودگي، بي اشتهايي، تهوع و استفراغ، تشنج، اختلال در حافظه و عملكرد شناختي

۲٫علائم عضلاني شامل: ضعف، اسپاسمهاي عضلاني، تيك ها، كرامپ هاي عضلاني، لرزش، حركات غير ارادي چشم ها، سرگيجه، اختلال در بلع، اختلال در هماهنگي عضلات، افزايش كلسيم داخل سلولي، افزايش قند

۳٫قلبي-عروقي شامل: ضربانات سريع يا نامنظم قلب، اسپاسم هاي عروق كرونري و در بچه ها كاهش رشد

در مجموع حالت هاي مرتبط با كمبود منيزيم شامل: افسردگي، سندرم مزمن ، صرع، بيماري پاركينسون، اختلالات خواب، ميگرن، سردرد هاي كلاستر ، پوكي استخوان، درد قفسه ي سينه، آريتمي قلبي، افزايش فشار خون، آسم، ديابت نوع II.



ادامه مطلب...
ارسال توسط دكتر علي نقره كار فلوشيپ فوق تخصصي درد
نظرات (0)
[ ۱ ]