كلينيك فوق تخصصي درد
دكتر علي نقره كار فلوشيپ فوق تخصصي درد

سایت بهترین ابزار


كمردرد چيست؟

ناحيه ي كمر
ناحيه ي كمر

 تقريبا همه  انسانها در سرتاسر جهان در طول دوران زندگي تجربه اي از كمردرد داشته اند. منطقه ي زير قفسه ي سينه تا انتها را ناحيه ي كمر مي نامند. كمر درد مي تواند شدت زيادي داشته باشد كه علت اصلي آن عدم استفاده ي صحيح از كمر است. خوشبختانه اغلب كمردردها بهبود مي­يابند و در مواقعي كه بهبود نمي­يابند درمان­هاي موثري براي كاهش كمردرد وجود دارد.

 

علائم كمردرد:

علائم كمردرد
علائم كمردرد

 علائم از يك درد مبهم تا يك درد تيز و آزار دهنده ممكن است. ممكن است درد ايستادن و تحرك را براي بيمار مشكل كند. درد حاد معمولا بعد از صدمه ي ناشي از ورزش يا بلند كردن اجسام سنگين ايجاد مي شود. اما اگر كمردرد بيش از سه ماه به طول انجامد به آن كمردرد مزمن مي­گويند. اگر كمردرد شما بعد از ۷۲ ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشكتان مشورت كنيد.

 

 

كمردردهاي كه نياز به مراقبت اورژانسي دارد:

كمردردهاي كه نياز به مراقبت اورژانسي دارد
كمردردهاي كه نياز به مراقبت اورژانسي دارد

 كمر دردهاي شديد ناشي از سقوط از ارتفاع و يا آسيب در ناحيه كمر بايد توسط پزشك بررسي شود. علائم مهم و هشدار دهنده­ي ديگر شامل از دست دادن كنترل ادرار و مدفوع (بي اختياري ادرار و مدفوع), ضعف, تب, درد هنگام سرفه مي­باشد. اگر يكي از اين علائم را همراه كمر دردتان داشته ايد با پزشك خود تماس بگيريد.

 

 

 

اسپاسم عضلاني يا سياتيك؟

اسپاسم عضلاني يا سياتيك؟
اسپاسم عضلاني يا سياتيك؟

كمردردهايي كه به دنبال بلند كردن اجسام سنگين يا ورزش شديد ايجاد مي­گردند اغلب ناشي از كشيدگي ها و اسپاسم هاي ناحيه ي كمر است. اما گاهي اوقات اين دردها مي تواند مربوط به پارگي يا بيرون زدگي ديسك باشد كه با فشار بر روي عصب سياتيك موجب درد تير كشنده در باسن و پاها مي شود.

 

 

علت ايجاد كمردرد - شغل شما:

علت ايجاد كمردرد
علت ايجاد كمردرد

اگر شغل شما شامل بلند كردن، كشيدن اجسام، يا هر چيزي كه موجب فشار به ستون فقرات شما شود، باشد ممكن است كه اين حركات موجب كمردردتان گردد. از طرفي پشت ميز نشيني براي تمام طول روز همراه با احتمال افزايش كمردرد است. مخصوصا اگر صندلي غيراستاندارد استفاده كنيد.

 

 

علت ايجاد كمردرد- كيف دستي شما:

علت ايجاد كمردرد
علت ايجاد كمردرد

از جمله مواردي كه موجب كمردرد شما مي­شود مي­تواند حمل كيف دستي، كوله پشتي و هر وزن اضافه­اي كه توسط شانه حمل مي شود باشد. مخصوصا اگر بخواهيد هر روز آن را حمل كنيد كه در اين موارد كيف­هاي چرخدار توصيه مي شود.

 

 

 

علت ايجاد كمردرد شما- تمرينات ورزشي:

علت ايجاد كمردرد
علت ايجاد كمردرد

افراط در تمرينات ورزشي يكي از شايع ترين علل كشش بيش از حد عضلاني است كه موجب كمردرد مي گردد، به خصوص در كساني كه در طول هفته به طور مرتب ورزش نمي كنند و در آخر هفته شروع به ورزش­هاي سنگين مي­كنند.

 

 

 

علت ايجاد كمردرد شما - وضعيت ايستادن نشستن و برخاستن شما:

علت ايجاد كمردرد
علت ايجاد كمردرد

مادران حق دارند كه به فرزندانشان بگويند صاف بايستيد! بهترين حالت تحمل وزن براي ستون فقرات زمانيست كه شما صاف مي ايستيد و صاف راه مي رويد. اين به اين معناست كه در حالت نشستن نيز بايد تكيه داد تا كمر در وضعيت صاف و مناسب قرار بگيرد.

 

 

علت كمردرد شما- بيرون زدگي ديسك:

علت كمردرد
علت كمردرد

بين مهره­هاي ستون فقرات شما ديسك­هايي با قوام ژله اي قرار دارد كه بسيار مستعد ساييدگي و پارگي ناشي از افزايش سن يا صدمات مي باشند. اين ديسك­ها نقش تشك­هاي بادي را بين مهره­ها دارند  تا مهره­ها بتوانند به راحتي حركت كنند. ديسك­هاي ضعيف دچار برآمدگي يا پارگي مي شوند كه موجب فشار بر روي ريشه هاي عصبي نخاعي شده كه مي توانند درد شديد در كمر و پاها ايجاد كنند كه به اين حالت فتق ديسك كمر مي گويند.

 

علت درد كمر شما- بيماري هاي مزمن:

علت درد كمر
علت درد كمر

بيماريهاي مزمن گوناگوني مي توانند علت ايجاد كمردرد باشند از جمله تنگي كانال نخاعي كه به دليل باريك شدن فضاي اطراف طناب نخاعي و در نتيجه فشار بر اعصاب نخاعي موجب درد كمر مي شود. از علل ديگر اسپونديليت مي باشند كه موجب سفتي و درد مزمن كه به دليل التهاب شديد مفاصل بين مهره اي يا مفاصل فاست مي باشد. فيبروميالژيا نيز باعث دردهاي عضلاني گسترده در سرتاسر بدن از جمله ناحيه كمر مي شوند.

 

چه چيزهايي ريسك ابتلا به كمردرد را افزايش مي دهند؟

ريسك ابتلا به كمردرد
ريسك ابتلا به كمردرد

اغلب افراد طعم اولين كمردرد را در دهه ي سوم زندگيشان مي چشند. شانس حملات كمردرد با افزايش سن بالاتر مي رود.

عللي كه موجب افزايش ريسك كمردرد در شما مي شود:

- اضافه وزن

- فعاليت كم

- مشاغلي كه نياز به بلند كردن اجسام سنگين باشد.

 

تشخيص علت درد كمر:

تشخيص علت درد كمر
تشخيص علت درد كمر

براي تشخيص علت كمردرد بايد با پزشك خود مشورت كنيد. نوع درد و علائم مربوطه را توصيف و سابقه ي هر گونه بيماري مزمن را براي پزشك خود بازگو كنيد. پزشك شما قبل از شروع درمان احتمالا براي تشخيص دقيق تر منشا درد نياز به اقدامات پارا كلينيكي مانند عكس ساده ي كمر، سي تي اسكن و يا MRI دارد.

 

 

مراقبت در منزل براي جلوگيري از كمردرد:

مراقبت در منزل براي جلوگيري از كمردرد
مراقبت در منزل براي جلوگيري از كمردرد

معمولا كمردردهاي ناشي از اسپاسم يا كشيدگي عضلاني خود به خود بهبود مي يابد، اما شما مي توانيد، خودتان روند بهبودي را  سريعتر كنيد. پد گرمايي يا حمام گرم به طور موقت در تسكين درد  شما كمك مي كند.

 

 

 

آيا استراحت طولاني مدت براي بهبود كمردرد مفيد است؟

استراحت طولاني موجب بدتر شدن درد كمر شما مي گردد
استراحت طولاني موجب بدتر شدن درد كمر شما مي گردد

هنگاميكه علت كمردرد شما آسيب و صدمه به ناحيه­ي كمرتان است استراحت مانعي ندارد. اما اگر مشكل، ناشي از اسپاسم و كشيدگي عضلات كمري شما باشد ما توصيه به بازگشت به فعاليت عادي خود در اسرع وقت مي كنيم. زيرا امروزه مطالعات مختلف نشان مي دهد كه بيش از يك يا دو روز استراحت در بستر در واقع مي تواند به علت كاهش قوام و انعطاف پذيري عضلات موجب بدتر شدن درد كمر شما گردد.

 

 

يوگا:

يوگا در كمردردهاي كمتر از سه ماه مفيد است
يوگا در كمردردهاي كمتر از سه ماه مفيد است

شواهد نشان مي­دهد يوگا مي­تواند در كمردردهايي كه كمتر از سه ماه از شروع آن مي­گذرد مفيد باشد. مطالعات نشان مي­دهد كه تمرينات كششي معمولي هم در بهبود كمردرد موثر است، اما بايد از مربي با تجربه در بهبود كمردردتان بهره ببريد.

 

 

 

كايروپركتيك:

كايروپركتيك
كايروپركتيك

از اين روش ها در برخي از اختلالات استخواني ستون فقرات براي درمان كمردرد استفاده مي شود كه شما فشار با دست به استخوانها و بافت هاي اطراف ستون فقرات است.اين درمان براي همه مناسب نيست و اثرات گذرا دارد.

 

 

 

ماساژدرماني:

ماساژدرماني
ماساژدرماني

ممكن است در درمان كمردرد موثر باشد مخصوصا اگر همراه با ورزش هاي مخصوص كمر و كشش همراه باشد.

 

 

 

 

طب سوزني: آيا طب سوزني مي تواند كمردرد را درمان كند؟

طب سوزني
طب سوزني

شواهد و مطالعات نتايج متناقضي داشتند، به هر حال در مقطعي از بيماري مي تواند اثرات تسكين دهنده اي داشته باشد.

 

 

 

 

داروها:

داروهاداروهايي مانند استامينوفن، ايبوپروفن و ناپروكسن اغلب در كمردرد هاي خفيف موثرند از طرفي كرم هاي ضد درد براي دردهاي عضلاني مفيدند.پزشك شما ممكن است براي دردهاي شديد و مزمن نيز اين داروها را تجويز كند.

 

 

تزريق (اقدامات مداخله اي درد):

تزريق (اقدامات مداخله اي درد)
تزريق (اقدامات مداخله اي درد)

اگر درمان هاي ساده تر و داروها، كمكي به بهبود كمردردتان نكرد، پزشك شما اقدامات مداخله اي درد را به شما توصيه مي كند كه شامل بلوك ريشه هاي عصبي مي باشد. تزريق براي كمردرد معمولا حاوي داروي استروييد است.

 

 

 

جراحي:

جراحي
جراحي

 اگر كمردرد طولاني مدت داشتيد و اين كمردرد موجب اختلال در زندگي روزمره تان شده است ممكن است كه شما كانديد عمل جراحي كمر شويد. امروزه بسته به شدت بيماري اعمال جراحي كمر به صورت بسته (كمتر تهاجمي) و بدون بيهوشي و با كمك فناوري روز ليزر انجام ميگيرد. در مواردي كه كه بيمار كانديد مناسبي براي جراحي بسته ليزري ديسك نبود، براي بيمار اعمال جراحي باز كمر در نظر گرفته مي شود كه بسته به علت ايجاد كننده ي درد اعمال مختلفي بر روي ديسك از جمله بيرون آوردن ديسك، باز كردن اطراف كانال نخاع يا متصل كردن دو مهره ستون فقرات به هم انجام مي شود.

 

فيزيوتراپي:

فيزيوتراپي
فيزيوتراپي

اگر شما به  دليل كمردرد به مدت طولاني بي حركت بوديد يك برنامه ي توانبخشي جهت تقويت عضلات كمري و بازگشت به فعاليت هاي روزانه مي تواند كمك كننده باشد. براي اين كار بايد به يك فيزيوتراپيست مراجعه كنيد تا بدون اينكه به كمرتان فشار بيايد، با ورزش هاي خاصي، به شما كمك كند.

 

 

تقويت كمر:

تقويت عضلات كمر
تقويت عضلات كمر

دو نوع حركت تمريني قدرتي كه ممكن است براي كمر مفيد باشند شامل خم و راست شدن مهره هاي كمري است. اگر شما به جلو شويد عضلات پشت كشيده مي شوند و موجب تقويت اين عضلات مي شود. در حالي كه اگر كمر را به سمت عقب خم كنيد، به تقويت عضلاتي كه قسمت قدامي ستون فقرات را پشتيباني مي كند كمك مي كند. بسته به دليل كمردردتان شما برخي از ورزش ها را نبايد انجام دهيد. اگر شما كمردرد داريد با پزشكتان در مورد انجام ورزشهاي بي خطر مشورت كنيد.

 

جلوگيري از ايجاد كمردرد:

هيچ راه مطمئني براي جلوگيري از درد كمردرد وجود ندارد. اما شما مي توانيد اقدامات موثري براي كاهش ريسك كمردرد انجام دهيد. مانند:

  • كنترل وزن و جلوگيري از چاقي بيش از حد
  • تمرينات ورزشي منظم
  • پرهيز از بلند كردن اجسام سنگين

  اطمينان حاصل كنيد كه نوع شغل شما از شغل هاي پرخطر براي ابتلا به كمردرد نيست



ارسال توسط دكتر علي نقره كار فلوشيپ فوق تخصصي درد
نظرات (0)
[ ]