كلينيك فوق تخصصي درد
دكتر علي نقره كار فلوشيپ فوق تخصصي درد

سایت بهترین ابزار


درمان و پيشگيري درد سياتيك در طي حاملگي :

درمان و پيشگيري درد سياتيك در طي حاملگي

 

آيا شما باردار بوده يا از درد سياتيك رنج مي­بريد؟

آيا شما مي­دانيد كه باانجام ورزش هاي ساده و بي خطر كششي ميتوانيد دردتان را بهبود ببخشيد؟

اگر كنجكاو شديد كه بدانيد چه نوع ورزش ها و اقداماتي مي­تواند به شما كمك كنند مطالب زير را مطالعه فرماييد :

اكثر مادران باردار از درد سياتيكي در طول بارداري شكايت دارند.

درد سياتيكي در طول بارداري
درد سياتيكي در طول بارداري

درد سياتيك چيست؟

فشار و تحريك اعصاب سياتيك ايجاد درد شديدي مي كند كه از ناحيه پايين كمر و باسن شروع شده و به پاها مي رسد.

 

سياتيك چيست

 

بعضي از علل اصلي درد سياتيك در طي حاملگي :

  1. فشار بر روي اعصاب سياتيك : علت اصلي درد هاي سياتيكي در طي حاملگي بيرون زدگي يا ليزخوردگي ديسك مي باشد. رشد بيش از حد رحم فشار بيشتري به اعصاب سياتيك و طناب نخاعي وارد كرده كه منجر به درد هاي سياتيكي در مادران باردار مي شود.
  2. تغيير موقعيت كودك : در سه ماهه سوم بارداري جنين به سمت پايين تر لگن يعني در موقعيت تولد قرار مي گيرد در اين وضعيت فشار بر روي اعصاب سياتيك تشديد شده و موجب علائم شديد درد سياتيك مي شود.

علائم درد سياتيك در دوران حاملگي :

علائم درد سياتيك در دوران حاملگي
علائم درد سياتيك در دوران حاملگي

بعضي از علائم شايع درد هاي سياتيكي در طي حاملگي :

  1. كرامپ (گرفتگي) هاي شديد عضلاني
  2. حس گزگز و مورمور كه به مرور تبديل به حس سوزش و درد شديد مي شود.
  3. درد خفيفي كه از ناحيه پايين كمر منشع گرفته و بعدا به پاها ميرسد.

پيشگيري از تشديد دردهاي سياتيكي با ورزش هاي كششي :

(براي مشاهده ورزشهاي كششي مفيد براي كمردرد در دوران حاملگي اينجا كليــك نماييد.)

زمانيكه بطور منظم و پيوسته ورزش هاي كششي را انجام ميدهيدكمتر دچار كمردرد هاي حاملگي مي شويد. بطور كلي يوگا يا ورزش ها بدليل نگهداشتن قوام عضلات در حد مطلوب موجب كاهش ريسك آسيب در طول حاملگي مي شود. ورزش هاي بي خطري كه اكثر خانم هاي باردار مي توانند انجام دهند، شامل پياده روي، شنا، دوچرخه سواري ثابت و همچنين انجام ورزش هاي كششي پشت و شكم مي باشد.

 قبل از انجام ورزش ها به نكات زير در طي حاملگي دقت كنيد:

كمرتان را با پارچه پنبه اي و نرم بپوشانيد. از كمپرس يخ يا و يا كمپرس گرم بطور متناوب در ناحيه دردناك استفاده كنيد(دقت كنيد كمپرس گرم براي مدت طولاني براي شما و جنين مناسب نيست) اين كار را چندين نوبت در طول روز بر روي محل دردناك به مدت ۲۰ دقيقه انجام دهيد. در روش ديگر دو تا سه روز اول فقط از كمپرس سرد استفاده كنيد و بعد از آن از كمپرس آب گرم در ناحيه دردناك  استفاده كنيد (مراقب باشيد در طي حاملگي كمپرس گرم را نبايد روي شكمتان قرار دهيد).

سعي كنيد فعال باقي بمانيد. احساس درد خفيف در هنگام فعاليت هاي منظم روزانه طبيعي است.

هرگز جسم سنگيني را بلند نكنيداگر شما مجبور به بلند كردن اجسام سنگين هستيد اول زانو ها را خم كرده و پشت خود را صاف نگه داريد و سعي كنيد در هنگام بلند كردن اجسام آنها را نزديك بدن خود قرار دهيد.

طرز نشستن و ايستادن و خوابيدن: در طرز نشستن و ايستادن و خوابيدن خود دقت كنيد. ستون فقرات خود را صاف بگيريد در هنگام خوابيدن بايد به يك سمت خوابيده و بالشي را بين دو زانو قرار دهيد تا فشار به كمرتان كاهش يابد. وقتي كه بر روي نيمكت مي نشينيد بالشتكي را پشتتان قرار داده تا كمرتان را حمايت كند.هميشه در هنگام نشستن زير پاهايتان بالشتك يا چند كتاب قرار دهيد و صاف بنشينيد و شانه هايتان را به عقب بكشيد.

طب سوزني: طب سوزني نوعي از طب چيني است با سوزن هاي نازك كه در مكان هاي خاص قرار داده مي شود. مطالعات نشان مي دهد كه طب سوزني در دوران بارداري مي تواند در تسكين كمر درد موثر باشد.

كايرو پركتيك: اگر بدرستي انجام شود در دوران بارداري بي خطر است.

ساير موارد: كفش پاشنه بلند نپوشيد تا باز نخوابيد .

اگر با وجود و انجام اقدامات فوق همچنان دردتان باقي ماند به پزشكتان مراجعه كنيد و قبل از مصرف مسكن ها يا انجام ورزش ها با پزشك خود مشورت كنيد.

داروها: استامينوفن در دوران بارداري بي خطر است، اما آسپرين، بروفن، ناپروكسن و ديگر مسكن ها توصيه نمي شود. در بعضي موارد شديد پزشكتان ممكن است دارو هاي ديگر يا شل كننده هاي عضلاني كه در طي بارداري بي خطر هستند را برايتان تجويز كند.

چه وقت بايد به پزشك مراجعه كنيد:

اكثر كمردرد هاي بارداري با انجام موارد فوق خود بخود بهبود مي يابد اما اگر شما يكي از علائم زير را داريد حتما بايد با پزشكتان مشورت كنيد.:

  1. درد شديد
  2. دردي كه در حال شديدتر شدن بوده و يا بطور ناگهاني آغاز مي شود.
  3. درد هاي كرامپي (اسپاسم) ريتميك (مي تواند نشانه اي از زايمان زودرس باشد).
  4. اختلال در ادرار كردن و سوزن سوزن شدن اندام ها

درد شديد پشت مي تواند به مسائلي از قبيل پوكي استخوان همراه با حاملگي، آرتروز مهره ها، عفونت مفصل ها مرتبط باشد. درد هاي ريتميك مي تواند نشانه اي از زايمان زودرس باشد. اگر شما يكي از علائم فوق را داريد حتما اين موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد.

 



ارسال توسط دكتر علي نقره كار فلوشيپ فوق تخصصي درد
نظرات (0)
[ ]